ProLigno / ProLigno 2006 Numarul 3  
     
 
 
   

 

 

 

 

 

 

 

Meseria de manager

Daca ne intoarcem cu ceva timp in urma ne amintim ca „functia de director” nu era o profesie ci doar o functie destul de „fragila” si la cheremul celor care conduceau destinele tarii.

Astazi se poate discuta despre „meseria” de manager ca despre o profesie bine definita si cu un fundament de pregatire impus de specialitatea actului de conducere si particularitatile domeniilor.

Asa cum aminteam in editorialul din numarul trecut al revistei, soarta unei societati comerciale depinde in mare masura de calitatea si valoarea managerului, acesta putand impune prin actul managerial propria-i personalitate asupra societatii comerciale, asupra angajatilor, asupra „geografiei” si situatiei sociale a unor zone sau regiuni.

Odata cu trecerea la “managementul strategic”, s-a dat managerului importanta de care era nevoie, el fiind de fapt „conducatorul luptei” pe campul de batalie al societatii comerciale. Bataliile pe care trebuie sa le castige managerul cuprind un camp larg de actiuni care se dezvolta atat in societatea comerciala cat si pe piata, acolo unde concurenta poate schimba rapid planurile impunand adaptari rapide la situatii diverse cu grad de complexitate diferit si cu factori de influenta greu de anticipat si controlat.

Valoarea managerului consta tocmai in gandirea anticipativa, strategica si selectiva in directia optimizarii situatiilor care sa-i asigure in final o eficienta efectiva si nu doar calculata a activitatii lui.

Nu oricine poate fi manager! Acest lucru este stiut, verificat si acceptat de societatea omeneasca de pe Terra.

intrebarea care se pune este: Cine poate fi manager si ce calitati deosebite ar trebui sa aiba managerul pentru a fi performant? Desigur ca fiinta umana este foarte complexa, cu o paleta larga de calitati si defecte care se manifesta diferit de la individ la individ si de la o situatie la alta. Totusi ne permitem formularea catorva calitati care se impun:

  • pregatire de inalt nivel si o cultura generala bine pusa la punct;

  • sa fie un luptator constient ca pierzand ceva nu ai pierdut totul si ca trebuie sa lupti mereu;

  • sa accepte competitia si sa aiba ca obiectiv permanent „sa fie pe podium”;

  • sa fie sanatos fizic si psihic;

  • sa stie sa-si cladeasca echipa, sa o puna la lucru si sa o recompenseze;

  • sa stie sa asculte (atat subalternii cat si sefii) si sa detina arta dialogului;

  • sa stie sa negocieze (sa stie cand si cat sa piarda sau sa cedeze pentru a castiga);

  • sa aiba un „comportament social” pe care sa si-l adapteze diverselor situatii (la munca, la distractie, la diverse alte actiuni sau activitati);

  • sa fie deschis la dialog, cinstit si corect;

  • sa-si respecte cuvantul dat si contractele semnat

Care este viata unui manager? Poate ca este cea mai complexa alternativa de a trai, dar si cea mai palpitanta si cea mai plina de satisfactii, excluzand situatiile de esec.
Efortul depus de manager, prin similitudine cu al unui sportiv, ii confera acestuia de obicei o viata scurta, dar care merita incercata si traita.

Prof.dr.ing. Ivan Cismaru
Presedinte al Consiliului Director al Fundatiei PRO LIGNO

 

 
Pagina creata de Costel AGACHE. Intretinere pagina Luminita Brenci. Ultima actualizare, 21 Martie 2008