ProLigno / ProLigno 2009 Numarul 1  
     
 
 
   
 

 

 

 

 

 

 

 

Cercetare-Dezvoltare

         

 Prima activitate desfasurata in cadrul proiectului FP7 PRO WOOD a constat intr-o Analiza a Stadiului Actual privind necesitatile sectorului de industria lemnului din regiunea Brasov-Covasna. Pe baza unui chestionar elaborat de firma ZENIT (Germania), intervievarea s-a efectuat de catre Universitatea Transilvania - Facultatea de Industria Lemnului in judetul Brasov si respectiv de catre ASIMCOV in judetul Covasna. Chestionarul a fost distribuit unui numar total de 237 intreprinderi, dintre care au raspuns un numar de 102. Respondentii sunt in principal fabrici de mobila din judetul Covasna, dar si fabrici de cherestea si furnizori de scule, masini, materiale tehnologice etc. din ambele judete.

Chestionarul a inclus intrebari referitoare la:
1. Infrastructura
     - solutii IT (prezenta pe web, E-mail, internet de mare viteza, E-commerce);
     - mijloace de transport;
     - dotare tehnica.
2. Resurse umane
     - facilitati de recrutare;
     - dificultati la angajare, pentru personal atat cu, cat si fara studii superioare.
3. Activitati de colaborare
     - institutii cu care colaboreaza;
     - participarea in asociatii profesionale;
     - activitati la scara internationala.
4. Mediul de afaceri
     - piete de desfacere;
     - furnizori de servicii - existente si necesare;
     - sprijin la demararea unei afaceri.
5. Cercetare si dezvoltare
     - interesul de participare in proiecte de cercetare-dezvoltare;
     - domenii de colaborare cu institutii de cercetare      - existente si dorite.
6. Autoritati publice
     - rolul in prezent si asteptari din partea intreprinderilor.
7. Interesul de a deveni membru in noul Cluster al Lemnului.

Rezultatele chestionarului pot fi rezumate dupa cum urmeaza:
     1. Infrastructura
- referitor la solutii de tehnologii informationale (IT) (Fig. 1), majoritatea respondentilor folosesc E-mail-ul, dar nu toate firmele au o pagina de web proprie. Aproape 2/3 din companii folosesc solutii IT pentru scopuri administrative. Comertul electronic (E-commerce) nu prezinta aproape niciun interes;

 

- in ceea ce priveste problemele legate de transport, majoritatea respondentilor sunt multumiti de sistemul de transport, majoritatea (peste 50%) considerandu-l cel putin satisfacator, in timp ce doar un sfert din cei intervievati il considera insuficient;
- avand in vedere ca mijloacele de transport utilizate in principal (in proportie de 93%) sunt camioanele, peste 40% din respondenti solicita drumuri mai multe, mai bune, precum si legaturi mai bune intre drumuri;
- dotarea tehnica existenta este apreciata ca suficienta de 50% din respondenti.
     2. Resurse umane
- pentru recrutarea de angajati (cu si fara studii superioare) (Fig. 2) se folosesc prioritar anunturile din ziare, Internet-ul si agentiile specializate. Recrutarea pe baza unor relatii de colaborare (intre intreprinderi) aproape ca nu exista;

- exista mai multe probleme la recrutarea personalului fara studii superioare, dar la ambele categorii sunt greu de gasit oameni bine calificati.
     3. Activitati de colaborare
- majoritatea respondentilor colaboreaza cu Camerele de Comert Brasov si Covasna;
- nici jumatate dintre respondenti nu sunt membrii vreunei asociatii profesionale;
- activitatile la scara internationala au motivatii traditionale: import, export si participare la targuri (Fig. 3).


     4. Mediul de afaceri
- respondentii aprovizioneaza in principal pietele regionale si nationale;
- sunt solicitate in principal serviciile financiare si de consultanta juridica (Fig. 4);

- servicii necesare dar care nu exista sunt in principal cele de asigurare (pentru transport, client, export etc.);
- servicii pe care respondentii le-ar utiliza mai mult daca ar avea posibilitatea sunt: publicitate/marketing, transfer tehnologic, cercetare&dezvoltare, formarea de consultanti tehnici;
- la intrebarea daca demararea unei noi afaceri este sprijinita in vreun fel, 90% dintre respondenti au raspuns negativ.
   5. Cercetare si dezvoltare
- colaborarea cu institutii de cercetare si universitati aproape ca nu exista; peste 1/3 din respondenti nu sunt interesati de activitatea de cercetare-dezvoltare;
- principalele domenii de colaborare in viziunea respondentilor sunt: dezvoltarea de produs, probleme de mediu, imbunatatirea serviciilor si automatizarea proceselor (Fig. 5);
- nici 50% dintre respondenti nu sunt dispusi sau nu au posibilitatea de a finanta proiecte de cercetare.

   6. Autoritati publice
- acestea par a nu avea un rol important, fiind percepute de multi dintre respondenti ca factor de franare a dezvoltarii mediului de afaceri;
- jumatate dintre respondenti asteapta mai mult sprijin din partea autoritatilor: aplicarea mai stricta a legilor, controlori de piata mai corecti, reducerea taxelor pentru producatori, consultarea intreprinderilor cand se fac modificari de infrastructura in proximitate s.a.
   7. Interesul de a deveni membru in noul Cluster al Lemnului
- activitatile solicitate din partea PRO WOOD se refera in principal la consultanta pentru accesarea unor fonduri, programe de formare si gasirea de parteneri; interesul pentru proiecte de cercetare este foarte mic (Fig. 6);

 

- in principiu, exista disponibilitatea de cooperare in cadrul PRo WOOD si de implicare activa in activitatile cluster-ului.

   Rezultatele obtinute au evidentiat o serie de puncte slabe, care permit conturarea spectrului de activitati pentru viitorul cluster. Acestea sunt:
   - slaba utilizare a solutiilor IT;
   - drumuri rele si legaturi proaste intre drumuri;
   - slaba calificare a personalului fara studii superioare;
   - slaba participare in asociatii profesionale;
   - necesitatea de diversificare a produselor si exportul unor produse cu valoare adaugata mai mare;
   - retinerea in participarea la proiecte de cercetare-dezvoltare;
   - lipsa viziunii/planificarii strategice;
   - slaba sustinere a demararii afacerilor;
    - neincredere intre mediul de afaceri si institutiile statului.
   Investigarea necesitatilor din sectorul industriei lemnului din regiunea Brasov-Covasna va continua in cadrul unor intalniri pe grupuri de lucru formate pe cele patru subiecte de maxim interes reiesite din analiza stadiului actual:
   - Educatie (formarea personalului fara studii superioare).
   - Tehnologii Informationale (si utilizarea acestora pentru promovare).
   - Cooperarea intre Cercetare si Mediul Economic.
   - Vanzari si Marketing.
   Bazat pe cunostintele acumulate prin cele doua proceduri de investigare, consortiul proiectului va stabili activitatile care urmeaza a fi desfasurate in cadrul proiectului si in viitorul cluster pentru a satisface in cat mai mare masura necesitatile din sectorul industriei lemnului din regiunea Brasov-Covasna si a aduce o imbunatatire semnificativa fata de situatia actuala.


Material realizat de:
Prof.dr.ing. Mihaela CAMPEAN
Prof.dr.ing. Gavril BUDAU
Prof.dr.ing. Mihai ISPAS

 

 

 
Pagina creata de Costel AGACHE. Intretinere pagina Luminita Brenci. Ultima actualizare, 15 Martie 2009