ProLigno / ProLigno 2009 Numarul 3  
     
 
 
   
 

 

 

 

 

 

 

 

Denumirea disciplinei:
DESEN ORNAMENTAL SI REPREZENTARI GRAFICE

Semestrul / Anul de studiu: semestrul I, anul III IPFL

Statutul disciplinei: obligatorie

Obiectivele disciplinei:
      Conceptia de produs si proiectarea mobilei presupune lucrul cu structurile, volumele si elementele. In acest scop, disciplina promoveaza insusirea de notiuni, dezvolta cunostintele si metodele practice de reprezentare grafica pentru a spori deprinderile si metodele de lucru necesare in exprimarea spatiului tridimensional si al obiectelor care il compun. Temele practice dezvolta aceste posibilitati de a percepe si exprima forma obiectelor de a organiza spatiul tridimensional, de a exprima concepte si idei noi in domeniul mobilei de orice categorie.

Continutul disciplinei:
A. REPREZENTARI CONVENTIONALE
      A1. Proiectiile cilindrice ortogonale
          A1.1. Epura
                Definirea proiectiilor:
                1. Proiectia ortogonala a obiectului pe un plan vertical - denumita si vedere din fata.
                2. Proiectia ortogonala a obiectului pe un plan orizontal - denumita si vedere de sus.
                3. Proiectia ortogonala a obiectului pe un plan lateral - denumita si vedere laterala.
A1.2. Proiectia plana a unei figuri cu valoare ornamentala
                Stilizarea.
                Reprezentarea formelor prin doua tonuri de valoare (alb-negru).
               Compuneri de elemente ornamentale pe suprafata plana.
               Tehnici de reprezentare grafica: creion, creion colorat, tus, tempera, colaj.
      A2. Proiectiile cilindrice oblice - axonometrice
           A2.1. Axonometria izometrica.
           A2.2. Axonometria cavaliera (militara).

B. REPREZENTARI IN PERSPECTIVA
      B1. Reprezentarea libera, dupa observatie.
           Desenul in creion, metoda de reprezentare pe etape:
           1. Paginarea.
           2. Constructia formelor independente.
           3. Definirea figurilor partilor componente, ale formelor de ansamblu.
           4. Valoratia.
      B2. Perspectiva liniara pe tablou.
          B2.1. Sistemul perspectiv si elementele sale.
           B2.2. Campul vizual, elemente si caracteristici.
                B2.3. Mecanismul perspectivei liniare, pe tabloul vertical.
      B3. Metodele de construire ale perspectivei liniare de colt, pe tabloul vertical.
                B3.1. Perspectiva dependenta - descriptiva.
                    a) punctele de fuga F; F90.
                    b) punctele O; P.
                    c) punctele O; F sau O; F90.
                    d) punctele P; F sau P; F90.
                B3.2. Perspectiva libera/directa, descriere si caracteristici.
           Drepte si plane in perspectiva.
           Definirea si constructia punctelor de fuga F; F90; F45; Fn/m (diagonal).
           Definirea si constructia punctelor de masura M; M90.
           Definirea si constructia punctelor de distanta Dd; Ds; D+; D-.
           Transpunerea marimilor reale pe verticala (a inaltimilor).
                B3.3. Constructia cercului asezat pe planul orizontal, in perspectiva de colt.
                B3.4. Perspectiva de colt a corpurilor geometrice asezate pe o retea modulara de patrate.

C. UMBRA SI LUMINA IN CONSTRUCTIA PERSPECTIVA
      C1. Umbra generata de soare sau de o sursa de lumina artificiala.
      C2. Umbra unui punct.
      C3. Umbra unei drepte.
      C4. Umbra corpurilor geometrice simple.

Exercitii si lucrari practice:
Proiectii cilindrice ortogonale - 5 exercitii:
      - proiectia planelor particulare;
      - proiectia planelor oarecare;
      - proiectia corpurilor geometrice simple;
      - proiectia corpurilor geometrice compuse;
      - proiectia unei structuri compusa din forme volumice.
Reprezentarea in axonometrie a unei structuri spatiale.
Reprezentarea in proiectie cavaliera a unei structuri spatiale.
Reprezentarea dupa observatie a unui scaun - desen liber cu valoratie.
Perspectiva liniara dependenta, la doua puncte de fuga - constructia unei corp geometric prin trei metode: F-F90; F-0; F-P.
Perspectiva liniara la doua puncte de fuga a corpurilor geometrice asezate pe o retea modulara de patrate.
Prelucrarea analitica si grafica a unei forme ca element decorativ: stilizare, exprimare plastica, compunere ca element ornamental.

Istoricul disciplinei:
      Din perspectiva istorica, disciplina a fost integrata in sistemul educational al catedrei in anul 1983, prin formarea primelor grupe de studenti pregatiti in domeniul proiectarii mobilei. Disciplina a fost predata, in perioada 1983-2001 de Sef lucr.arh. Roxana RENEL. Din 2001- in prezent este predata de Asist. designer Ioan MUSCU, licentiat in design.
      Este o disciplina care propune o imbogatire a limbajului vizual specific domeniului tehnico-ingineresc cu metode si notiuni de limbaj specific artelor vizuale si a design-ului. Insusirea acestor continuturi reclama din partea cursantului un oarecare efort in aceasta activitate specifica, diferita de cea inginereasca. Pentru atingerea unor performante, notiunile teoretice de baza ale disciplinei sunt completate metodologic, cu expuneri si analize a lucrarilor elaborate de specialisti in domeniu si cele din experienta personala a titularului de disciplina.

Titularul disciplinei:
Asist. designer Ioan MUSCU, licentiat in design - 1980 - Institutul de Arte Plastice, Academia de Arte Vizuale "Ion Andreescu" din Cluj.

Perspective si oportunitati:
Caracterul metodologic si practic al disciplinei impune o atenta structurare si o permanenta adaptare a continutului la metodele actuale de creatie si proiectare.
Dezvoltarea viitoare ar presupune:
      - insusirea acestor continuturi prin corelare interdisciplinara: reprezentare 2D - modelare 3D - machetare.
      - completarea unui concept de produs prin abordarea problematicilor de stilistica si expresivitate.
      - imbogatirea continutului vizual al proiectelor si lucrarilor de cercetare stiintifica.


 


      

 

 
Pagina creata de Costel AGACHE. Intretinere pagina Luminita Brenci. Ultima actualizare, 15 Octombrie 2009